هدف از پژوهش حاضر مقایسه میزان سلامت روانی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان سقز میباشد که در 2 گروه شرکت کننده در فعالیتهای هوازی و بی هوازی میباشند
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی با عنوان مقایسه میزان سلامت روانی دانش آموزان شرکتکننده در فعالیت های هوازی و بیهوازی (مقطع متوسطه – شهرستان سقز)
چکیده تحقیق :
هدف از پژوهش حاضر مقایسه میزان سلامت روانی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان سقز میباشد که در 2 گروه شرکت کننده در فعالیتهای هوازی و بی هوازی میباشند. بدین منظور 40 نفر از دانشآموزان مذکور در 2 گروه فعال در فعالیتهای هوازی (در رشته های دوچرخه سواری – شنا – دوهای استقامت و کوهنوردی) و فعالیت های بی هوازی (در رشته های بدمینتون، کشتی، والیبال و دوهای سرعت) از هر کدام 20 نفر بصورت تصادفی انتخاب شدند. روش تحقیق انجام گرفته در پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بوده و جمع آوری اطلاعات لازم در خوص گروه های یاد شده از طریق فرم 28 سؤالی پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) انجام گرفته است بدین منظور جهت مقایسه ویژگی های روانی ورزشکاران بر اساس خرده مقیاس های سلامت روانی از آزمون آماری t برای گروههای مستقل استفاده شده است.
کلمات کلیدی:
سلامت روان
بیماریهای روانی
عوامل روانی اجتماعی انسان
فعالیت های هوازی و بی هوازی
مقدمه
بیماریهای روانی از بدو پیدایش بشر وجودداشته است و هیچ فردی در مقابل آن مصونیت ندارد و این خطری است که بشر را مرتباً تهدید میکند. خوشبختانه نهضت بهداشت روانی در نیم قرن اخیر افکار غلط و خرافات را در مورد بیماریهای روانی کنار گذاشته و نشان داده اگر بیماری روانی را مانند سایر بیماریها زود تشخیص داده ودرمان کنیم به همان نسبت از مزمن شدن و عوارض آن کاسته خواهد شد. (19). از سلامت روان تعاریف زیادی به عمل آمده که هر کدام با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی هر جامعهای با دیگری متفاوت است با این وجود؛ روانپزشکان، فردی را از لحاظ روان سالم میدانند که تعادلی بین رفتارها و کنترل او در مواجه بامشکلات اجتمای وجود داشته باشد. از این دیدگاه انسان و رفتارهایش به صورت یک سیستم در نظر گرفته میشود که بر اساس کیفیات تأثیر و تأثر متقابل عمل میکنند. با این دید ملاحظه میشود که چگونه عوامل متنوع بر عوامل روانی اجتماعی انسان اثر میگذارد و بالعکس از آن تأثیر میپذیرد.
به سخنی دیگر، در تعادل و بهداشت روان، انسان به تنهایی مطرح نیست بلکه آنچه مورد بحث است؛ «پدیده هایی است که در اطراف او وجود دارند و بر مجموعه سیستم و نظام او اثر گذاشته و از آن تأثیر میپذیرد. طبق تعریف واتسون؛ «رفتار عادی نمودار شخصیت سالم انسان عادی است»که موجب سازگاری او با محیط و بالنتیجه رفع نیازهای اصلی و ضروری او میشود. همچنین کارشناسان سازمان بهداشت جهانی سلامت فکر و روان را اینطور تعریف میکنند: «سلامت فکر عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادهای شخصی به طور منطقی و عادلانه و مناسب» (19)
فهرست مطالب
فصل اول :طرح تحقیق
مقدمه
بیان مسأله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
- هدف کلی
- هدف جزئی
فرضیه های تحقیق
- فرض اول
- فرض دوم
- فرض سوم
- فرض چهارم
- فرض پنجم
محدودیت های تحقیق
- محدودیت های قابل کنترل
- محدودیت های غیر قابل کنترل
تعریف اصطلاحات
تعریف مفهومی واژه ها
تعریف عملیاتی واژه ها
فصل دوم :مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه
سلامت روانی و تعاریف آن
مفهوم سلامت روان بر اساس نظریه های مختلف
- مکتب زیست گرایی
- مکتب بوم شناسی (اقلیم شناسی)
- مکتب روانکاوی
- مکتب رفتارگرایی
- مکتب انسانگرایی
- الگوی اریک فروم (انسان بارور)
- الگوی مزلو (انسان خواستار تحقق خود)
- الگوی آلپورت (انسان بالغ)
- الگوی راجرز (انسان باکنش کامل)
- الگوی یونگ (انسان فردیت یافته)
- الگوی فرآنکل (زندگی معنادار)
- الگوی فریزپرز (انسان این مکانی و این زمانی)
ورزش و سلامت روانی
تحقیقات انجام گرفته در رابطه با موضوع تحقیق
- تحقیقات داخلی
- تحقیقات خارجی
فصل سوم :روش تحقیق
مقدمه
روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری و گزینش آزمودنیها
روش جمع آوری اطلاعات
پرسشنمه سلامت عمومی (GHQ)
مقیاس های چهارگانه پرسشنامه سلامت عمومی
- علائم جسمانی
- علائم اضطراب
- کنش اجتماعی
- علائم افسردگی
روش نمره گذاری پرسشنامه سلامت عمومی
اعتبار آزمون GHQ نسخه 28 سؤالی
روش آماری
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل یافته ها
مقدمه
توصیف آزمودنی ها و ویژگی های آن
- سن آزمودنی ها
- قد آزمودنی ها
- وزن آزمودنی ها
تجزیه و تحلیل استنباطی یافته ها
- آزمون فرض اول
- آزمون فرض دوم
- آزمون فرض سوم
- آزمون فرض چهارم
- آزمون فرض پنجم
فصل پنجم :خلاصه، بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات
خلاصه تحقیق
بحث و نتیجه گیری
توصیه ها و پیشنهادات
منابع
ضمائم
فهرست جداول
جدول 1-3- علائم مربوط به سوالهای مقیاس «علائم جسمانی»
جدول 2-3- علائم مربوط به سوالهای مقیاس «علائم اضطراب»
جدول 3-3- علائم مربوط به سوالهای مقیاس «کنش اجتماعی»
جدول 4-3- علائم مربوط به سوالهای مقیاس «علائم افسردگی»
جدول 1-4- اطلاعات مربوط به سن آزمودنیها
جدول 2-4- اطلاعات مربوط به قد آزمودنیها
جدول 3-4- اطلاعات مربوط به وزن آزمودنیها
جدول 4-4- اطلاعات مربوط به علائم جسمانی دانشآموزان
جدول 5-4- اطلاعات مربوط به علائم اضطراب دانشآموزان
جدول 6-4- اطلاعات مربوط به کنش اجتماعی دانشآموزان
جدول 7-4- اطلاعات مربوط به علائم افسردگی دانشآموزان
جدول 8-4- اطلاعات مربوط به سلامت روانی دانشآموزان
فهرست نمودارها
نمودار 1-4- مقایسه سن دانشآموزان ورزشکار هوازی و بی هوازی
نمودار 2-4- مقایسه قد دانشآموزان ورزشکار هوازی و بی هوازی
نمودار 3-4- مقایسه وزن دانشآموزان ورزشکار هوازی و بی هوازی
نمودار 4-4- مقایسه علائم جسمانی دانشآموزان ورزشکار هوازی و بیهوازی
نمودار 5-4- مقایسه علائم اضطراب دانشآموزان ورزشکار هوازی وبی هوازی
نمودار 6-4- مقایسه کنش اجتماعی دانشآموزان ورزشکار هوازی و بیهوازی
نمودار 7-4- مقایسه علائم افسردگی دانشآموزان ورزشکار هوازی و بیهوازی
نمودار 8-4- مقایسه سلامت روانی دانشآموزان ورزشکار هوازی و بیهوازی